Kontakt

 

Takt och Ton   

     

I mars 1969 bildades gruppen av Sjunne Ferger och Lars Jansson. Sjunne trummis, 19 år och nyligen avhoppad från Blues Quality och Lars pianist 18 år gammal och fortfarande studerande på Karolinska skolan. Lars hade tillfälligt spelat både i egna jazzkonstellationer och med grupper som Merchant team och Bob Kentons dansorkester. Sjunne och Lars hade musicerat tillsammans tidigare. Tillsammans med Lars Färnlöf hade de spelat på en konsert på Power House strax innan jul 1968.

Takt och Tons debut skedde på Länsmuseet i april 1969. Göran Danielsson hade inför sin vernissage engagerat Takt och Ton. Kombinationen konst och musik var uppenbarligen inspirerande. Två veckor senare uppträdde man nämligen på Power House tillsammans, då Danielsson slutförde renoveringen (målningen) av lokalerna samtidigt som Lars och Sjunne spelade. I samband med detta gjorde också ett inslag för regionalradion och i oktober spelades ett längre program in för Sveriges Radio. Producent var Peter Flack. I februari 1971 gjorde också TV ett inslag för programmet Vårjox. Vid detta tillfälle spelade också Nature.

Grundsättningen var trummor och orgel med inslag av flöjt. Naturligtvis jämfördes gruppen med Hansson & Karlsson även de med trummor och orgel som enda instrument. Takt och Ton kom dock att bestå av flera olika konstellationer. Magnus Tingberg på saxofon medverkade vid spelningar i slutet av 1969. Strax innan jul spelade man sex kvällar på jazzrestaurangen Ernest i Stockholm. I publiken satt Reebop Kwaku Baah som tände på musiken, hämtade sina congas och anslöt sig till gruppen. Han var med i gruppen under 1970. I september detta år framträdde man också med en polsk jazzviolinist vid namn Marian Siejka. Under 1971 spelade man regelbundet på Power House och betraktades mer eller mindre som husband på klubben.

Takt och Ton fungerade som grupp till och från. Lars flyttade till Göteborg för tandläkarestudier. Sjunne spelade ett tag också med Per-Henric Wallin, piano och Sven-Olle Carlsson på bas. Sommaren 1972 samlades man återigen, nu tillsammans med basisten Kjell Jansson från Göteborgsbandet Mount Everest.

Engagemangen med andra musiker, för Lars del framför allt den Göteborgsbaserade jazzen, ledde så småningom till att konstellationen upphörde. Däremot fortsatte stundtals det musikaliska samarbetet.