Musiken |
|||
Det som troligen blev klubbens första jazzgig var Don Cherrys besök i
slutet av juli 1968. Den free-form jazz som blev resultat av giget kom
möjligen att prägla utbudet de närmaste åren. På väg till
jazzfestivalen i Molde gjorde Don Cherry ett uppehåll i Örebro. Mats
Strömberg, Sjunne Ferger och Pär-David Johnsson, alla från Blues
Quality var tillfrågade om de vill jamma med honom. Mats som hade Don
Cherry hemma i skivbacken kände sig inte riktigt bekväm och tackade nej
till en spelning med idolen. De andra hoppade däremot på tåget och för
Sjunnes del var detta möjligen hans definitiva insteg i jazzvärlden.
En av de grundläggande ideérna med Power House var att ge utrymme för den icke-kommersiella musiken. Det resulterade ibland i "svåra" konserter men lika ofta i konserter med band som var tämligen lättlyssnade men omöjliga för de normala skivbolagen att hantera. På många sätt låg Power House i framkanten när det gällde att ge utrymme åt den progressiva musiken. Detta gällde i första hand jazzscenen men även annan musik. Blues Quality var 1968 ett band som inte bara spelade traditionell blues. Man skrev också egna låtar där texterna stundtals hade politiska förtecken. När Power House "moderniserade" musikutbudet i samband med flytten till Köpmangatan var det grupper som skulle bli proggmusikens förelöpare som gästade klubben. Arbete och Fritid, Träd, gräs och stenar samt Fläsket brinner var några av dessa. Tyvärr hade man i klubben också den inställningen till de musiker
som spelade, att de ibland fick nöja sig med ett gage anpassat till mängden
publik. Ofta fick grupperna spela på provision på publikintäkterna. Det
kunde också prutas rejält om publiken uteblev vid en spelning. Ett annat
sätt att minska gagerna var att husera de gästande musikerna hemma hos
Åsa och Sjunne på Apelvägen 91 och senare i villan i Lundby. Att man trots detta lyckades engagera flera av de större jazznamnen
berodde på det goda rykte klubben hade
|